Zagubiony bagaż a odszkodowanie. Kiedy należy nam się rekompensata od linii lotnicznych?

banner

Zagubiony bagaż to najgorszy sposób na rozpoczęcie urlopu. Stres, nerwowe obserwowanie taśmy z walizkami, szukanie punktu informacji, który udzieliłby nam informacji – co dalej należy zrobić? Linie lotnicze są zabezpieczone i jednocześnie przygotowane na tego typu możliwości. Niezależnie, czy Twój bagaż uległ zagubieniu, zniszczeniu, czy opóźnieniu, masz prawo ubiegać się o odszkodowanie. 

Pakując walizkę na wyjazd, wiele kwestii zaprząta nam głowę. Martwimy się, czy nie zapomnieliśmy spakować stroju kąpielowego, wygodnych butów, ulubionego pluszaka naszej pociechy lub kremu z filtrem. Sprawdzamy wymogi linii lotniczych co do wymiarów oraz wagi bagażu i zastanawiamy się, co możemy przewieźć w bagażu podręcznym, analizujemy przepisy celne. W gorączce przygotowań i analiz, gdzieś pomiędzy układaniem listy niezbędnych rzeczy do zabrania a gorączkowym dokupowaniem brakujących kosmetyków, często nie bierzemy pod uwagę problemu, który może nas spotkać po wylądowaniu lub w trakcie wyjazdu. Utrata lub uszkodzenie bagażu mogą nam skutecznie zepsuć wymarzony urlop, szczególnie jeśli wylądujemy w miejscu, gdzie pogoda będzie diametralnie różna niż w miejscu wylotu. Dobrze jest przygotować się na taką ewentualność zawczasu. Dowiedz się, na co możesz liczyć w razie nieplanowanych sytuacji. Jakie formalności powinno się dopełnić oraz zastanów się, czy wraz z ubezpieczeniem podróżnym wykupiona została ochrona bagażu.

Dobra informacja jest taka, że pasażerowie mają pełne prawo domagać się rekompensaty od linii lotniczej w przypadku uszkodzenia, opóźnienia lub zagubienia bagażu rejestrowanego. Niestety bagaż podręczny, który znajduje się pod naszą opieką, podlega ochronie tylko w przypadku rażącego lub umyślnego niedbalstwa linii lotniczej.

W poradnikach Punkty Travel znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje, o których warto wiedzieć przed podróżą. Sięgnij także do naszych pozostałych artykułów:

Reklamacja uszkodzonego bagażu

W przypadku uszkodzenia bagażu należy niezwłocznie rozpocząć proces reklamacji jeszcze na lotnisku przed opuszczeniem strefy zamkniętej. W tym celu udajemy się do biura reklamacji bagażowych, gdzie wypełnimy PIR (Property Irregularity Report), czyli Raport Niezgodności Bagażowej. Należy go zachować w celu złożenia reklamacji. Zaleca się również zrobienie dokumentacji fotograficznej uszkodzeń.

Reklamacje należy wysłać online lub listownie w przeciągu 7 dni od wystąpienia szkody, załączając wszelkie wymagane dokumenty. Ponieważ w ramach reklamacji będą rozpatrywane ewentualne straty pasażera, zazwyczaj należy przedłożyć rachunek za zniszczoną walizkę lub opinię rzeczoznawcy. Warto wskazać, jakie rzeczy były w walizce. Jeżeli posiadasz rachunki za ich zakup – dołącz je do reklamacji. Mogą świadczyć one o wartości walizki.

Walizka, która nie dociera na czas, czyli opóźniony, ale nie zagubiony bagaż

W sytuacji opóźnienia bagażu poza krajem zamieszkania, pasażer ma prawo do zwrotu kosztów produktów pierwszej potrzeby, które nabył w trakcie oczekiwania na bagaż. W tym celu należy bezwzględnie zachować wszelkie rachunki za zakupy w celu przekazania ich liniom lotniczym. Oczywiście to, co jest uznawane za produkty pierwszej potrzeby, jest kwestią dyskusyjną. Najczęściej są za nie uznawane przybory toaletowe i ubrania. W razie wątpliwości należy kierować się zdrowym rozsądkiem, np. perfumy niestety nie zostaną uznane za artykuł niezbędny.

Aby zgłosić zaistniałą sytuację, tak samo jak w przypadku uszkodzeń, bezzwłocznie udajemy się do odpowiedniego punktu w celu wypełnienia formularza PIR, który jest podstawą do złożenia reklamacji. Reklamację opóźnionego bagażu należy złożyć przed upływem 21 dni od dostarczenia opóźnionego bagażu.

Zagubiony bagaż

Jeśli bagaż nie zostanie dostarczony w przeciągu 21 dni lub przewoźnik przyzna jego utratę, przysługuje nam odszkodowanie za zagubienie bagażu od linii lotniczej. Ponieważ rekompensata ma pokryć realne straty pasażera, również w tej sytuacji musimy być przygotowani na przedłożenie rachunków za rzeczy znajdujące się w bagażu oraz za sam bagaż. Proces reklamacji zaczyna się tak samo, jak w poprzednich sytuacjach – udajemy się do odpowiedniego punktu przed opuszczeniem lotniska, wypełniamy PIR, a następnie postępujemy zgodnie z wytycznymi procesu składania reklamacji.

Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego, czyli kwoty rekompensat, jakie możemy otrzymać

Kwoty oraz warunki otrzymania rekompensat za zagubiony bagaż reguluje Konwencja Montrealska z 1999 roku. Obowiązuje ona 133 strony, w tym wszystkie państwa Unii Europejskiej. Obywatele UE są dodatkowo chronieni, również w przypadku korzystania z linii lotniczych w krajach, w których Konwencja Montrealska nie obowiązuje, jeśli lot odbywa się z UE do kraju trzeciego.

Wysokość odszkodowania stanowi górną granicę odpowiedzialności linii lotniczej. Nie jest ryczałtem, a zależy od udowodnienia konkretnej straty poprzez przedstawienie rachunków. Wynosi ona 1288 SDR. SDR to międzynarodowa jednostka rozrachunkowa i na chwilę obecną (lipiec 2022) wynosi ok. 6,30 PLN. A więc górna granica odszkodowania w przypadku utraty uszkodzenia lub opóźnienia bagażu wynosi ok. 8 114 zł. Kurs ulega wahaniom, więc warto sprawdzać go na bieżąco przy okazji składania reklamacji.

W przypadku problemów z ustaleniem wartości zagubionego bagażu przewoźnicy oferują rozwiązanie w postaci odszkodowania wyliczonego zgodnie z wagą zaginionej walizki. Wyliczana ona jest zgodnie z przelicznikiem jeden kilogram zaginionych rzeczy = 22 SDR odszkodowania.

Dlaczego warto wykupić ubezpieczenie bagażu?

Wszystkie powyższe przypadki rekompensat obejmują niestety jedynie bagaże nadawane podczas podróży samolotem. Co w przypadku, gdy podróżujemy na wakacje samochodem, pociągiem, statkiem lub innym środkiem lokomocji? Co się stanie, jeśli nasze problemy z bagażem nie będą wynikały z niedopatrzenia linii lotniczych? Przecież utrata bagażu jest problematyczna niezależnie od przyczyny.

Odpowiednie ubezpieczenie bagażu zagwarantuje ochronę bagażu podczas całej podróży. Dobrze dobrana polisa, zapewni zabezpieczenie w przypadku kradzieży, utraty w katastrofie środka komunikacji, a nawet w momencie, gdy zachorujesz, przez co nie będziesz miał możliwości zaopiekowania się swoim dobytkiem. Warto sprawdzić dostępne opcje ubezpieczeń bagażu i wybrać najbardziej odpowiadającą naszym potrzebom, aby nasz urlop przebiegał w sposób możliwie najprzyjemniejszy i wolny od zmartwień.

Ile mam czasu na zgłoszenie zagubionego bagażu?

Pierwszego zgłoszenia należy dokonać jeszcze na lotnisku po zweryfikowaniu zaginięcia bagażu. W biurze reklamacji bagażowej wypełniamy dedykowany wniosek PIR. Następnie w ciągu 2 lat możesz złożyć reklamację, na mocy której uzyskasz odszkodowanie.

Ile czasu mają linie lotnicze na dostarczenie opóźnionego bagażu?

Linie lotnicze są zobligowane do dostarczenia opóźnionego bagażu w przeciągu 21 dni. Jeśli znajdujesz się poza miejscem zamieszkania, możesz zakupić niezbędne środki i ubiegać się o zwrot kosztów w ramach reklamacji.

Ile wynosi maksymalne odszkodowanie za zagubiony bagaż?

Wysokość odszkodowania za zagubiony bagaż na lotnisku ustalona jest przez Konwencję Montrealską i wynosi do 1288 SDR. Pamiętaj, że możesz być zobligowany do udowodnienia wartości walizki poprzez przedstawienie rachunków za rzeczy wewnątrz niej.

banner
Nasi konsultanci dbają o wasze zadowolenie

Tagi:

#bagaż

Zobacz inne artykuły: