
Zagubiony bagaż to najgorszy sposób na rozpoczęcie urlopu. Stres, nerwowe obserwowanie taśmy z […]
Zagubiony bagaż to najgorszy sposób na rozpoczęcie urlopu. Stres, nerwowe obserwowanie taśmy z walizkami, szukanie punktu informacji, który udzieliłby nam informacji – co dalej należy zrobić? Linie lotnicze są zabezpieczone i jednocześnie przygotowane na tego typu możliwości. Niezależnie, czy Twój bagaż uległ zagubieniu, zniszczeniu, czy opóźnieniu, masz prawo ubiegać się o odszkodowanie.
Pakując walizkę na wyjazd, wiele kwestii zaprząta nam głowę. Martwimy się, czy nie zapomnieliśmy spakować stroju kąpielowego, wygodnych butów, ulubionego pluszaka naszej pociechy lub kremu z filtrem. Sprawdzamy wymogi linii lotniczych co do wymiarów oraz wagi bagażu i zastanawiamy się, co możemy przewieźć w bagażu podręcznym, analizujemy przepisy celne. W gorączce przygotowań i analiz, gdzieś pomiędzy układaniem listy niezbędnych rzeczy do zabrania a gorączkowym dokupowaniem brakujących kosmetyków, często nie bierzemy pod uwagę problemu, który może nas spotkać po wylądowaniu lub w trakcie wyjazdu. Utrata lub uszkodzenie bagażu mogą nam skutecznie zepsuć wymarzony urlop, szczególnie jeśli wylądujemy w miejscu, gdzie pogoda będzie diametralnie różna niż w miejscu wylotu. Dobrze jest przygotować się na taką ewentualność zawczasu. Dowiedz się, na co możesz liczyć w razie nieplanowanych sytuacji. Jakie formalności powinno się dopełnić oraz zastanów się, czy wraz z ubezpieczeniem podróżnym wykupiona została ochrona bagażu.
Dobra informacja jest taka, że pasażerowie mają pełne prawo domagać się rekompensaty od linii lotniczej w przypadku uszkodzenia, opóźnienia lub zagubienia bagażu rejestrowanego. Niestety bagaż podręczny, który znajduje się pod naszą opieką, podlega ochronie tylko w przypadku rażącego lub umyślnego niedbalstwa linii lotniczej.
W poradnikach Punkty Travel znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje, o których warto wiedzieć przed podróżą. Sięgnij także do naszych pozostałych artykułów:
W przypadku uszkodzenia bagażu należy niezwłocznie rozpocząć proces reklamacji jeszcze na lotnisku przed opuszczeniem strefy zamkniętej. W tym celu udajemy się do biura reklamacji bagażowych, gdzie wypełnimy PIR (Property Irregularity Report), czyli Raport Niezgodności Bagażowej. Należy go zachować w celu złożenia reklamacji. Zaleca się również zrobienie dokumentacji fotograficznej uszkodzeń.
Reklamacje należy wysłać online lub listownie w przeciągu 7 dni od wystąpienia szkody, załączając wszelkie wymagane dokumenty. Ponieważ w ramach reklamacji będą rozpatrywane ewentualne straty pasażera, zazwyczaj należy przedłożyć rachunek za zniszczoną walizkę lub opinię rzeczoznawcy. Warto wskazać, jakie rzeczy były w walizce. Jeżeli posiadasz rachunki za ich zakup – dołącz je do reklamacji. Mogą świadczyć one o wartości walizki.
W sytuacji opóźnienia bagażu poza krajem zamieszkania, pasażer ma prawo do zwrotu kosztów produktów pierwszej potrzeby, które nabył w trakcie oczekiwania na bagaż. W tym celu należy bezwzględnie zachować wszelkie rachunki za zakupy w celu przekazania ich liniom lotniczym. Oczywiście to, co jest uznawane za produkty pierwszej potrzeby, jest kwestią dyskusyjną. Najczęściej są za nie uznawane przybory toaletowe i ubrania. W razie wątpliwości należy kierować się zdrowym rozsądkiem, np. perfumy niestety nie zostaną uznane za artykuł niezbędny.
Aby zgłosić zaistniałą sytuację, tak samo jak w przypadku uszkodzeń, bezzwłocznie udajemy się do odpowiedniego punktu w celu wypełnienia formularza PIR, który jest podstawą do złożenia reklamacji. Reklamację opóźnionego bagażu należy złożyć przed upływem 21 dni od dostarczenia opóźnionego bagażu.
Jeśli bagaż nie zostanie dostarczony w przeciągu 21 dni lub przewoźnik przyzna jego utratę, przysługuje nam odszkodowanie za zagubienie bagażu od linii lotniczej. Ponieważ rekompensata ma pokryć realne straty pasażera, również w tej sytuacji musimy być przygotowani na przedłożenie rachunków za rzeczy znajdujące się w bagażu oraz za sam bagaż. Proces reklamacji zaczyna się tak samo, jak w poprzednich sytuacjach – udajemy się do odpowiedniego punktu przed opuszczeniem lotniska, wypełniamy PIR, a następnie postępujemy zgodnie z wytycznymi procesu składania reklamacji.
Kwoty oraz warunki otrzymania rekompensat za zagubiony bagaż reguluje Konwencja Montrealska z 1999 roku. Obowiązuje ona 133 strony, w tym wszystkie państwa Unii Europejskiej. Obywatele UE są dodatkowo chronieni, również w przypadku korzystania z linii lotniczych w krajach, w których Konwencja Montrealska nie obowiązuje, jeśli lot odbywa się z UE do kraju trzeciego.
Wysokość odszkodowania stanowi górną granicę odpowiedzialności linii lotniczej. Nie jest ryczałtem, a zależy od udowodnienia konkretnej straty poprzez przedstawienie rachunków. Wynosi ona 1288 SDR. SDR to międzynarodowa jednostka rozrachunkowa i na chwilę obecną (lipiec 2022) wynosi ok. 6,30 PLN. A więc górna granica odszkodowania w przypadku utraty uszkodzenia lub opóźnienia bagażu wynosi ok. 8 114 zł. Kurs ulega wahaniom, więc warto sprawdzać go na bieżąco przy okazji składania reklamacji.
W przypadku problemów z ustaleniem wartości zagubionego bagażu przewoźnicy oferują rozwiązanie w postaci odszkodowania wyliczonego zgodnie z wagą zaginionej walizki. Wyliczana ona jest zgodnie z przelicznikiem jeden kilogram zaginionych rzeczy = 22 SDR odszkodowania.
Wszystkie powyższe przypadki rekompensat obejmują niestety jedynie bagaże nadawane podczas podróży samolotem. Co w przypadku, gdy podróżujemy na wakacje samochodem, pociągiem, statkiem lub innym środkiem lokomocji? Co się stanie, jeśli nasze problemy z bagażem nie będą wynikały z niedopatrzenia linii lotniczych? Przecież utrata bagażu jest problematyczna niezależnie od przyczyny.
Odpowiednie ubezpieczenie bagażu zagwarantuje ochronę bagażu podczas całej podróży. Dobrze dobrana polisa, zapewni zabezpieczenie w przypadku kradzieży, utraty w katastrofie środka komunikacji, a nawet w momencie, gdy zachorujesz, przez co nie będziesz miał możliwości zaopiekowania się swoim dobytkiem. Warto sprawdzić dostępne opcje ubezpieczeń bagażu i wybrać najbardziej odpowiadającą naszym potrzebom, aby nasz urlop przebiegał w sposób możliwie najprzyjemniejszy i wolny od zmartwień.
Pierwszego zgłoszenia należy dokonać jeszcze na lotnisku po zweryfikowaniu zaginięcia bagażu. W biurze reklamacji bagażowej wypełniamy dedykowany wniosek PIR. Następnie w ciągu 2 lat możesz złożyć reklamację, na mocy której uzyskasz odszkodowanie.
Linie lotnicze są zobligowane do dostarczenia opóźnionego bagażu w przeciągu 21 dni. Jeśli znajdujesz się poza miejscem zamieszkania, możesz zakupić niezbędne środki i ubiegać się o zwrot kosztów w ramach reklamacji.
Wysokość odszkodowania za zagubiony bagaż na lotnisku ustalona jest przez Konwencję Montrealską i wynosi do 1288 SDR. Pamiętaj, że możesz być zobligowany do udowodnienia wartości walizki poprzez przedstawienie rachunków za rzeczy wewnątrz niej.
Zagubiony bagaż to najgorszy sposób na rozpoczęcie urlopu. Stres, nerwowe obserwowanie taśmy z […]
Planowanie wakacji to nie tylko przyjemność, ale niejednokrotnie również spory stres spowodowany wydatkami, […]
Sezon zimowy za pasem, dlatego warto już sprawdzić, gdzie na narty w Polsce wybrać się w tym roku. Jeśli nie masz ulubionych stoków, sprawdź miejscowości, które słyną ze znakomitych tras narciarskich.
Odrobina luksusu to niedomówienie w przypadku tych hoteli. To pełne splendoru ozdoby europejskich […]