Pandemia COVID – czy linia lotnicza ma obowiązek zwrócić Ci pieniądze?

banner

Pandemia zaskoczyła wszystkich. Stracili zwłaszcza Ci, którzy lubią planować swoje wyjazdy z dużym wyprzedzeniem, lub też mieli zamiar wyjechać na przełomie wiosny i wczesnego lata. Czy mogą liczyć na zwrot kosztów?


Tuż po ostygnięciu pierwszych emocji związanych z wprowadzeniem ogólnoeuropejskiego lockdownu i ostrych restrykcji, Polacy masowo zaczęli próbować dochodzić swoich praw, usiłując odzyskać pieniądze od linii lotniczych za odwołane loty w związku z pandemią COVID. Wielu z nich, przebywając w połowie marca w najróżniejszych zakątkach świata, było zmuszonych wykupić drogie bilety w ramach programu ,,Lot do domu” bądź pozostać w obcych krajach przez cały okres lockdownu. Inni na swoje wakacje czy wyjazdy służbowe nigdy nie wyjechali.
Odwołane loty z powodu COVID, a zwrot pieniędzy
Większość z tych osób podjęło próbę odzyskania pieniędzy, ponosząc stratę w związku z odwołaniem opłaconego lotu czy wycieczki. Infolinie przewodników lotniczych przez kilka miesięcy przeżywały oblężenie ze strony klientów, którzy ubiegali się o zwrot. Linie lotnicze rozwiązywały ten problem, oferując vouchery na konto bądź zwrot pieniędzy, który zazwyczaj trwał znacznie dłużej. Obie te opcje przysługują pasażerom jednak wyłącznie wtedy, jeśli lot został odwołany później niż przed upływem 14 dni od daty wylotu. Jeśli podróżujący sam odwoła swój lot ze względu na pandemiczne okoliczności, nie może niestety liczyć na jakikolwiek zwrot. Jeśli Klienci nie mogli lecieć ze względu na obostrzenia związane z koronawirusem, mogli również zdecydować się na zmianę terminu lotu bez dodatkowej opłaty.
Odwołany lot w związku z COVID – czy masz prawo do zwrotu?
Pasażerowie podróżujący między krajami, w których zdecydowano się na całkowity lub częściowy lockdown i zatrzymanie lotów, pasażerów, mają prawo do odzyskania całkowitej kwoty od linii lotniczej – tak zdecydowała Komisja Europejska, mimo tego, że pandemię można uznać za siłę wyższą, nie podlegającą zwrotom pieniędzy. W przypadku lotów spoza terytorium UE, liniami zarejestrowanymi poza wspólnotą, odzyskanie straconej kwoty nie będzie jednak tak łatwe.
Wiele osób – zwłaszcza te, które rezerwowały swoje loty przez pośredników – wciąż czeka na zwrot. Warto jednak pamiętać, że w związku z rozporządzeniem Komisji Europejskiej, linie lotnicze mają obowiązek zwrócić Ci pieniądze – jeśli się z tego nie wywiążą, masz podstawę do skierowania sprawy na drogę sądową.

banner
Nasi konsultanci dbają o wasze zadowolenie

Tagi:

#koronawirus zwrot pieniędzy lot
#linie lotnicze zwrot pieniędzy covid
#odwołany lot zwrot pieniędzy koronawirus

Zobacz inne artykuły: